Przejdź do treści

Jak odkręcić zapieczoną/zardzewiałą śrubę i nakrętkę

  • przez

UWAGA! Do odkręcenia starych, zardzewiałych śrub/nakrętek nie używamy wielkiej siły pomnożonej przez metrową przedłużkę gdyż możemy taką śrubę ukręcić i dopiero będzie problem!
Potrzebny nam klucz to dobrej jakości, 6-kątna nasadka, kluczem płaskim z supermarketu prędzej zniszczymy łeb śruby niż coś odkręcimy.

1) Zanim cokolwiek zrobimy, musimy całe połączenie oczyścić – najlepiej drucianą szczotką. Dokładnie czyścimy z rdzy i piasku.

2) Całe połączenie psikamy penetratorem/odrdzewiaczem w spray’u, np. popularnym WD-40 czy innym. Czekamy ok. 2-3 miń.

3) W śrubę/nakrętkę możemy z wyczuciem popukać młotkiem, ważne by wzdłuż osi by nie uszkodzić gwintu. Takie parokrotne uderzenie pozwala poruszyć śrubę i skruszyć rdzę. Świetnie sprawdza się przy odkręcaniu kół auta.

4) Jeżeli mamy w garażu palnik do butli z gazem to świetnie się sprawdza rozgrzanie takiego połączenia, płomień i wysoka temperatura rozluźniają zapieczoną śrubę i wypalają rdzę. Następnie próbujemy rozruszać połączenie.

5) Z wyczuciem nasadką z przedłużką ruszamy śrubę/nakrętkę w prawo i lewo, tak by rozruszać połączenie. Przykładamy nasadkę do połączenia, lekko napinamy układ a następnie płynnie i dynamicznie naciskamy na klucz, potem w drugą stronę (naciskamy impulsowo). Jeżeli śruba się poruszy – problem rozwiązany! 🙂

Gdy powyższe metody nie zadziałają sięgamy po brutalniejsze środku ataku w zależności od sytuacji:

–> Przy otworze przelotowym bez gwintu – szlifierką kątową ścinamy łeb śruby i młotkiem wybijamy rdzeń na drugą stronę. Gdy rdzeń schowa się w otworze używamy przedłużki (jakiś pręt, śrubokręt pobijakowy) do wybicia.

–> Przy połączeniu nieprzelotowym gwintowanym – dobieramy o 1 rozmiar mniejsze wiertło od śruby i wwiercamy się w środek. Gdy nawiercimy 3/4 śruby, włączamy lewe obroty i śruba sama wychodzi (lub pomagamy sobie kluczem na łbie śruby lub pobijakiem na krawędzi). Czasem jest to jedyne wyjście.

–> Przy śrubach na śrubokręt płaski, np. trzymających bęben hamulcowy, przykładamy płaski pobijak na rant śruby i uderzamy młotkiem, impet pobijaka powinien obrucić śrubę w lewo.

–> W OSTATECZNOŚCI musimy rozwiercić całą śrubę, niszcząc przy okazji gwint otworu.

Łeb śruby się wyoblił, zrobił się okrągły – Co robić?
Takie sytuacje powstają gdy nasza nasadka jest złej jakości, przez co jest luźna na łbie śruby i ją niszczy (wyobla), bądź gdy użyliśmy klucza płaskiego który kilkukrotnie nam się omsknął.

–> Bierzemy o rozmiar mniejszą nasadkę 12-kątną i młotkiem nabijamy ją na wyoblony łeb śruby.
–> Szlifierką kątową szlifujemy łeb pod klucz płaski, tak by ciasno wchodził i odkręcamy.
–> Jeżeli mamy migomat to możemy dospawać nową nakrętkę do resztek łba śruby.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *