Zgodnie z przepisami, każdy pojazd znajdujący się na drodze musi być wyposażony w odpowiednie oświetlenie.
Światła w samochodzie pełnią różne funkcje – światła awaryjne sygnalizują awarię samochodu, światła przeciwmgielne zwiększają widoczność w trudnych warunkach atmosferycznych o ograniczonej widoczności na drodze, z kolei światła pozycyjne informują o położeniu pojazdu. Nadrzędnym celem wszystkich rodzajów lamp zamontowanych w pojeździe jest zwiększenie bezpieczeństwa na drodze. W związku z tym warto wiedzieć, do czego służy dane światło w samochodzie, kiedy z niego korzystać, jakie rodzaje świateł są obowiązkowe, a jakie obligatoryjne.
Wielu kierowców niestety wciąż ma problem z rozróżnieniem świateł pozycyjnych, od postojowych, nie wiedzą kiedy włączyć światła mijania itp.
Powtórkę warto rozpocząć od przypomnienia sobie, czym są światła do jazdy dziennej, gdyż można z nich korzystać od świtu do zmierzchu, czyli w warunkach największego natężenia ruchu.
Światła do jazdy dziennej – co mówią przepisy prawa?
W 2007 roku wprowadzono w Polsce obowiązek korzystania ze świateł przez cały dzień, motywowano to chęcią zwiększenia bezpieczeństwa na drodze.
Wywołało to wiele sporów i dyskusji, zwolennicy argumentowali, że dzięki załączonemu oświetleniu pojazdy są lepiej widoczne dla pieszych, przeciwnicy twierdzili, że całodobowe korzystanie z lamp samochodowych zwiększa zapotrzebowanie na benzynę, co przyczyni się do zanieczyszczenia środowiska. Ustawa, mimo skierowania jej w 2011 roku do Trybunału Konstytucyjnego, weszła w życie i jest aktualna do dnia dzisiejszego.
Art. 51 kodeksu drogowego jednoznacznie nakazuje, że:
Świateł do jazdy dziennej można więc w trakcie dnia używać zamiennie ze światłami mijania, które stanowią podstawowy rodzaj oświetlenia. Do 2009 roku przepisy wymagały ponadto, by wraz ze światłami do jazdy dziennej uruchomione były światła pozycyjne.
Zgodnie z wymogami unijnymi, a ściślej mówiąc z Dyrektywą 2008/89/WE z 2011 roku, wszystkie nowe modele samochodów o dopuszczalnej masie nieprzekraczającej 3,5 obowiązkowe muszą być wyposażone w światła do jazdy dziennej. Przepis ten dotyczy pojazdów samochodowych, które uzyskały homologację po 2011 roku, nie zaś starszych modeli.
Światła do jazdy dziennej muszą być koloru białego, w przypadku motocyklu jest to zaś kolor żółty. Powinny uruchamiać się automatycznie po włączeniu zapłonu, a wyłączać po zapaleniu świateł drogowych, mijania, bądź też przeciwmgielnych.
Są montowane tylko z przodu. Na kloszu lampy musi widnieć oznaczenie RL – Running Lights. Światła do jazdy dziennej mają zazwyczaj moc od 10 do 42 W – kilkukrotnie mniejszą niż światła mijania, dzięki czemu zmniejsza się zużycie akumulatora, żarówek, a także spalanie.
Ustawienie świateł do jazdy dziennej również jest uregulowane prawnie. Powinny one być zainstalowane:
Cechą charakterystyczną świateł do jazdy dziennej jest niski pobór prądu. Montowane są zazwyczaj w zderzaku.
Świateł do jazdy dziennej można używać od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza. W przypadku opadów deszczu, śniegu zalecane jest włączenie świateł mijania.
Zabronione jest korzystanie ze świateł do jazdy dziennej w tunelach, gdyż nie służą one, jak wielu kierowców błędnie uważa, do oświetlania drogi, tylko do zapewnienia widoczności pojazdu innym uczestnikom ruchu. Ponadto montowane są one tylko z przodu, co stwarza dodatkowe niebezpieczeństwo w warunkach ograniczonej widzialności.
Korzystanie ze świateł do jazdy dziennej nie jest obowiązkowe. Zamiast nich można korzystać ze świateł mijania.
W pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy auto jest wyposażone w światła do jazdy dziennej. Starsze modele aut nie posiadają tego rozwiązania, więc bez dodatkowych modyfikacji nie ma możliwości uruchomienia tych świateł.
Nowsze modele aut jak np. Hyundai i20 wraz z uruchomieniem silnika automatycznie włączają światła do jazdy dziennej. W takim wypadku nie ma konieczności podejmowania dodatkowej akcji.
Wielu kierowców zadaje sobie pytanie: skoro światła do jazdy dziennej nie są obowiązkowe, to po co w ogóle z nich korzystać? Przede wszystkim warto wziąć pod uwagę oszczędność płynącą z takiego rozwiązania. Korzystanie z nich zmniejsza ponadto zużycie alternatora. Cena świateł do jazdy dziennej nie jest też wygórowana – koszt samych lamp oscyluje w granicach 50 – 200 zł. Jeżeli nie posiadamy w swoim samochodzie jeszcze świateł do jazdy dziennej, warto się nad takim rozwiązaniem zastanowić.