Simplis – Ubezpieczenia OC, Kredyty, Pożyczki, Chwilówki

Szkoda całkowita – co warto o niej wiedzieć? Praktyczne informacje i porady

29 sierpnia, 2022Autor: SimplisLiczba komentarzy: 0

Szkoda całkowita oznacza, że naprawa uszkodzonego pojazdu jest nieopłacalna – szkody muszą przekraczać większość wartości samochodu. Mimo wszystko stwierdzić to może wyłącznie rzeczoznawca z ubezpieczalni. Co warto wiedzieć o szkodzie całkowitej? Kiedy jest stwierdzana i jakie odszkodowanie można otrzymać?

Kiedy ubezpieczalnia stwierdza szkodę całkowitą? Zasady dla OC i AC

Warto wiedzieć, że szkoda całkowita nie zawsze jest stwierdzana w ten sam sposób. Zależy to od tego, czy kierowca posiada wykupione autocasco. W przypadku OC zasady są inne, niż przy AC. Mimo wszystko szkoda całkowita oznacza, że naprawienie samochodu po wypadku będzie nieopłacalne. Wtedy auto nie jest naprawiane, a zamiast tego ubezpieczalnia zwraca część jego wartości – odjęta zostaje tylko wartość wraku, który można sprzedać. Wszystko wycenia profesjonalny rzeczoznawca. Na podstawie jego wyceny zostaje określone, czy wystąpiła szkoda całkowita.

W przypadku OC koszt naprawy musi przekraczać wartość całego samochodu. Wtedy rzeczoznawca uznaje szkodę całkowitą. AC jednak rządzi się innymi prawami. Tutaj wystarczy, tylko by koszt naprawy przekroczył 70% wartości pojazdu. Warto zauważyć, że w każdym innym przypadku ubezpieczyciel wypłaci środki na naprawę auta.

Jak zostają wyliczone wartości samochodu, jego wraku oraz ewentualnych napraw?

Ubezpieczyciel wzywa rzeczoznawcę do oceny szkód od razu po wypadku. Dzięki temu bardzo szybko dowiesz się, czy samochód będzie naprawiany. Uznanie szkody całkowitej nie zawsze wychodzi na dobre. Ubezpieczyciel wypłaca tylko sporą część ocenionej wartości auta. Niestety zostaje od niej odjęta wartość posiadanego wraku samochodu. Jeśli na przykład auto kosztowało 10 tys. zł, a pozostałości po wypadku są wycenione na 2 tys. zł, to ubezpieczalnia wypłaci tylko 8 tys. zł.

Warto wiedzieć, że zarówno naprawy, jak i same wartości pojazdu czy wraku są oceniane przez profesjonalistów. Rzeczoznawca stara się działać na plus dla klienta. Mimo wszystko szkoda całkowita jest często nieopłacalna, ponieważ wymaga uporania się z wrakiem oraz oczywiście zakupu nowego samochodu.

Jak wysokie odszkodowanie można otrzymać po wypadku ze szkodą całkowitą?

Wiele zależy od ubezpieczalni. Mimo wszystko najpopularniejszą praktyką pozostaje ocena wartości wraku samochodu i odjęcie jej od całkowitej ceny auta. Niektóre ubezpieczenia umożliwiają jednak oddanie pozostałości po wypadku. Wtedy ubezpieczyciel samodzielnie zajmuje się wrakiem – nie trzeba ponosić kosztów transportu czy też złomowania. Należy pamiętać, że wartość samochodu zawsze jest wyliczana z dnia, kiedy wydarzył się dany wypadek. Kupując auto za 10 tys. zł, nie zawsze będzie ono miało taką wartość – z biegiem czasu będzie także coraz tańsze.

Wysokość odszkodowania zależy więc przede wszystkim od pojazdu. Im droższy samochód, tym wyższy zwrot można otrzymać. Nie ma tu zwykle górnej granicy. Należy jednak pamiętać, że w przypadku drogich samochodów, także ich wraki będą wyceniane na znacznie więcej.

Najpopularniejsze problemy, które występują przy stwierdzaniu szkody całkowitej

Podczas oceny szkód przy OC i AC sporadycznie mogą pojawić się pewne problemy. Najczęściej są one związane z niepoprawnym wyliczeniem wartości samochodu, wraku lub potrzebnych napraw. Prowadzi to do sporów, które dotyczą zasadności orzeczenia szkody całkowitej czy też wysokości wypłaconego odszkodowania. Warto wiedzieć, że każdy kierowca może odwołać się od decyzji.

Trzeba wtedy przygotować odpowiednie pismo i wysłać je do ubezpieczyciela. Należy tu jednak pamiętać, że nie wszystkie reklamacje zostaną rozpatrzone pozytywnie. Ubezpieczalnia może odmówić ponownego oceniania szkód czy też orzeczenia szkody całkowitej. Rzeczoznawca profesjonalnie wycenia samochody – posiadacz często oceni wartość tego samego pojazdu zupełnie inaczej, o czym należy pamiętać.

Powiązanie wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Top