Każdego dnia na całym świecie dziesiątki tysięcy samolotów lata po niebie Europy – samoloty są obecnie najlepszymi środkami transportu umożliwiającymi przemieszczanie się po całym globie w najwyżej kilkanaście godzin. Dzięki dużej dostępności lotów, samoloty są również idealnym środkiem transportu podczas wyjazdów wakacyjnych – tego typu przeloty samolotowe nazywane są czarterami. Czartery to samoloty kierujące się w miejsca wakacyjne, w których miejsca są “wynajmowane” między innymi przez biura podróży – dzięki temu loty czarterowe sprzedawane są często w pakietach z wycieczkami i tym podobnymi – podczas gdy im bliżej wylotu, tym bilety na loty czarterowe są tańsze, ponieważ wchodzą w skład ofert last minute.
Loty czarterowe są obecnie najpopularniejszymi środkami transportu turystów wakacyjnych na całym świecie, głównie dzięki swojej specyficznej formie, oferującej przeloty w drogie miejsca za przysłowiowe kilka złotych. Jednak czy bilet, za który zapłaciliśmy 50 zł zapewnia nam takie same prawa, jak bilet, na który wydaliśmy kilkaset lub kilka tysięcy złotych? Otóż tak.
Bilet lotniczy to swoista umowa spisana pomiędzy podróżnym a liniami lotniczymi. Wobec tej umowy podróżny jest zobowiązany za podróż zapłacić i stawić się w wyznaczonym miejscu i czasie, natomiast przewoźnik zobowiązany jest bezwzględnie do dostarczenia pasażera z miejsca A do miejsca B. W przypadku nie wypełnienia zasad umowy, zarówno na pasażerze jak i przewoźniku ciążą pewne zobowiązania. W przypadku niedotrzymania umowy ze strony pasażera, następstwem jest brak możliwości skorzystania z lotu, w przypadku jednak niedotrzymania umowy ze strony linii lotniczych, niezależnie od ceny biletu, zobowiązane są one do przestrzegania pewnych norm i oferowania pasażerom zadośćuczynienia za niedogodności. Niedotrzymaniem umowy ze strony linii lotniczych są przede wszystkim: odmówienie wpuszczenia na pokład samolotu, odwołany lub opóźniony lot.
W roku 2004 Komisja Unii Europejskiej wydała rozporządzenie regulujące dotychczasowe prawo ustalające odszkodowania w przypadku opóźnień i odwołanych lotów. Wobec tego rozporządzenia odszkodowanie za odwołany lub opóźniony lot czarterowy jest brane pod takimi samymi kategoriami jak w przypadku zwykłych lotów. Dzięki temu możemy ubiegać się o odszkodowanie rzędu nawet 600 euro w momencie gdy spełnimy wszystkie wymagania. Odszkodowania bowiem wyliczane są ze względu na długość planowanej podróży i czas oczekiwania. Ponadto przewoźnik ma obowiązek na bieżąco informować pasażerów a także w razie potrzeby zaoferować im nieodpłatne posiłki, możliwość kontaktu z rodziną czy nawet nocleg.
Wybierając lot czarterowy nie musimy się zatem obawiać o swoje prawa jako pasażera.