Ubezpieczenie od ryzyka braku płatności od kontrahenta
6 marca, 2020Autor: Simplis
Brak zapłaty za dostarczony towar lub wykonaną usługę może oznaczać dla działalności biznesowej na starcie problemy z utrzymaniem płynności finansowej. To prowadzi często do braku możliwości realizacji kolejnych kontraktów, a przecież chodzi o ciągłość zleceń i płynność finansową dla podjętego przedsięwzięcia.
Podejmować można różne kroki w tym zakresie, warto poznać możliwość ubezpieczenia należności handlowych skierowanych dla firm, które rozpoczynają swoją działalność handlową. Jest to rozwiązanie, które chroni firmę przed ryzykiem nieotrzymania płatności za fakturę zarówno w kraju, jak i za granicą. Rozwiązanie pozwalające spokojnie przeprowadzić działalność przez trudny okres startu.
Aby móc skorzystać z ubezpieczenia firma powinna sprzedawać towary, usługi z odroczonym terminem płatności w tzw. kredycie kupieckim. W zależności od firmy ubezpieczeniowej, często dodatkowo wymagane jest spełnienie dodatkowych warunków:
- wysokość obrotu zrealizowanego w kredycie kupieckim w określonym okresie czasu do wszystkich kontrahentów krajowych powinna posiadać określoną kwotę w złotych,
- wysokość obrotu zrealizowanego w kredycie kupieckim w określonym okresie czasu do wszystkich kontrahentów zagranicznych powinna posiadać określoną kwotę w walucie.
Każdorazowo podmiot sprzedający ubezpieczenie wskazuje kraje, w zakresie których proponuje produkt, jak i związane z tym koszty, które można wyliczyć dzięki zamieszczonemu kalkulatorowi, co ułatwia sprawdzenie czy mamy na ubezpieczenie niezbędne środki.
Schemat działania takiego ubezpieczenia jest oparty na:
- ocenie kontrahenta w zakresie płatniczym, np. wskazując wysokość limitu kredytowego dla kontrahenta zgłoszonego do ubezpieczenia, badana jest wiarygodność płatnicza przez analityków ubezpieczyciela, która powinna prowadzić do pozytywnej oceny kontrahenta,
- zostaje podpisana umowa ubezpieczenia, po czym następuje zapłaty składki ubezpieczeniowej, w umowie zostają wskazane niezbędne warunki, zaś zapłacona składka jest jedynym kosztem ponoszonym przez firmę w całym okresie obowiązywania polisy,
- po tym dostarczany jest towar kontrahentowi, można realizować na jego rzecz usługę on zaś dokonuje płatności w terminie (zgodnym z kontraktem lub fakturą),
- gdy nie wpłynie od kontrahenta płatność w umownym terminie zwracamy się do ubezpieczyciela o podjęcie działań windykacyjnych,
- jeżeli działania windykacyjne są bezskuteczne następuje wypłata należnego odszkodowanie związanego z opłaconym ubezpieczeniem.
Jako ważne należy jeszcze wymienić następujące aspekty:
- możliwe jest ubezpieczenie pojedynczego odbiorcy lub pojedynczej transakcji,
- procedury ubezpieczeniowe często są uproszczone i dostosowane do działalności, z uwagi na rozpoczęcie działalności handlowej,
- objęcie zasięgiem większości rynków europejskich oraz Polskę.